Informacje o BZK
Zadania
Biuro Zarządzania Kryzysowego w Raciborzu zostało powołane dla realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, spraw obronnych, ochrony przeciwpowodziowej oraz ochrony przeciwpożarowej w mieście.
Do zadań Biura Zarządzania Kryzysowego należą sprawy:
- W zakresie obrony cywilnej:
- kompleksowego planowania, koordynacji przedsięwzięć oraz realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej,
- organizacja szkoleń i ćwiczeń formacji OC i mieszkańców w zakresie powszechnej samoobrony,
- tworzenia warunków do wykonywania przez Prezydenta funkcji Szefa Obrony Cywilnej Miasta.
- W zakresie zarządzania kryzysowego:
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji oraz podejmowanie działań mających na celu ograniczanie ich skutków,
- opracowywanie i aktualizowanie planów zarządzania kryzysowego, a w przypadku wystąpienia zagrożenia realizowanie odpowiednich procedur.
- W zakresie spraw obronnych:
- przeprowadzanie rejestracji i udział w kwalifikacji wojskowej,
- opracowywanie i aktualizowanie planów obronnych, tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych do prawidłowego wykonania zadań obronnych,
- realizacja zadań obronnych wynikających z przepisów prawa.
- W zakresie ochrony przeciwpowodziowej:
- realizacja zadań związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym miasta,
- bieżące wyposażenie i utrzymanie magazynu przeciwpowodziowego.
- W zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- zabezpieczenie logistyczne i materiałowo - techniczne jednostek OSP,
- nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem powierzonego sprzętu i mienia.
Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego realizowane są na potrzeby Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, powołanego Zarządzeniem Prezydenta.