Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP
Strona główna/Urząd/Aktualności/Wiadomości Urzędu Miasta/W Urzędzie Miasta Racibórz nie uzyskamy poświadczenia (..)

W Urzędzie Miasta Racibórz nie uzyskamy poświadczenia własnoręczności podpisu

2017-10-26

W ostatnich dniach do Urzędu Miasta Racibórz zgłasza się wiele osób, które chcą uzskać poświadczenie własnoręczności podpisu. Tak jest np. w przypadku emerytów i rencistów górniczych, którzy starają się o rekompensatę za utracony deputat węglowy. Urząd Miasta Racibórz informuje, że nie ma prawa poświadczać takich podpisów. Dlaczego? Ustawa Prawo o notariacie z 14 lutego 1991r. wskazuje, że: "Minister Sprawiedliwości może, w drodze rozporządzenia, upoważnić organy samorządu terytorialnego i banki mające swoją siedzibę w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, do sporządzania niektórych poświadczeń dokonywanych przez notariusza". Podobny zapis znajduje się również w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007r. Co to oznacza? Wójt, Burmistrz lub Prezydent Miasta są uprawnieni do poświadczenia własnoręczności podpisu tylko w wyjątkowych okolicznościach, które są określone przepisami. Generalnie ta czynność należy do kompetencji notariuszy. Z uwagi na fakt, że w Raciborzu mamy takie kancelarie, w Urzędzie Miasta nie można uzyskać poświadczenia takiego podpisu. W tej sytuacji osoby, które chcą uzyskać poświadczenie podpisu muszą niestety udać się do notariusza.

O sprawie pisały już media elektroniczne, np. Serwis Samorządowy Polskiej Agencji Prasowej.

do góry