W Raciborzu podsumowano II Śląski Kongres Oświaty
„Raciborskie szkolnictwo w czołówce jeśli chodzi o autonomię placówek oświatowych i jakość kształcenia” – tak twierdzi Dariusz Wilczak wicekurator w katowickim Kuratorium Oświaty.
27 listopada w Urzędzie Miasta w Raciborzu miało miejsce podsumowanie II Śląskiego Kongresu Oświaty, który odbywał się w dniach 24-25 listopada w Katowicach. Miasto Racibórz na kongresie reprezentowali Ludmiła Nowacka, zastępca prezydenta Raciborza oraz dyrektorzy miejskich placówek oświatowych. Podsumowania w Raciborzu dokonał Dariusz Wilczak wicekurator w katowickim Kuratorium Oświaty.
Na spotkaniu z dyrektorami miejskich placówek oświatowych tj.: przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów wicekurator przedstawił statystyki kształcenia uczniów w Raciborzu w odniesieniu do kraju i województwa śląskiego.
Wilczak podkreślił, że raciborskie szkolnictwo jest w czołówce jeśli chodzi o autonomię placówek oświatowych i jakość kształcenia. Podkreślił fakt, że wyniki sprawdzianu kompetencji w szkołach podstawowych oraz wyniki z egzaminu gimnazjalnego są w Raciborzu wyższe aniżeli średnia krajowa i województwa śląskiego.
- To bardzo ważne aby władze gminy dawały placówkom oświatowym samodzielność oraz możliwość wdrażania innowacji w szkole. Podkreślam, że w Raciborzu właśnie tak jest. Bardzo pozytywnie oceniam prowadzony w Raciborzu program nauki pływania uczniów w klasach jeden - trzy, który dotuje Miasto. W województwie śląskim to rzadko spotykane. Na wysokim poziomie szkoły uczą języków obcych – mówił Dariusz Wilczak wicekurator w katowickim Kuratorium Oświaty.
Spotkanie było okazją do podsumowania innych innowacyjnych projektów, które prowadzą miejskie placówki oświatowe. Mowa była o wprowadzeniu oddziałów integracyjnych w szkołach i przedszkolu nr 24, gdzie w zajęciach uczestniczą uczniowie pełnosprawni i niepełnosprawni. Mówiono o praktykach zawodowych w placówkach oświatowych odbywanych przez studentów rodzimej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, również o prowadzeniu bezpłatnych zajęć w przedszkolach wychodzących ponad podstawę programową. Pozwalają one na rozwijanie wielu dodatkowych umiejętności u dzieci. Omówiono również wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością oraz podkreślano nowatorski program prowadzenia klas z nauką zawodu w gimnazjum.