Strona główna/Urząd/Aktualności/Wiadomości Urzędu Miasta/Uprawnienia wyborców związane ze sporządzaniem spisu (..)

Uprawnienia wyborców związane ze sporządzaniem spisu wyborców

2014-10-09

W związku z wyznaczonymi na dzień 16 listopada 2014 roku wyborami do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast informujemy o sposobie sporządzenia spisów wyborców.

Warunkiem udziału w głosowaniu jest wpisanie wyborcy do spisu wyborców. Wpisywani są do niego wyborcy wpisani do stałego rejestru wyborców prowadzonego przez gminę.

Wpis do rejestru wyborców obywatela polskiego następuje :

  1. z urzędu – w przypadku osób zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały
  2. na wniosek wyborcy złożony w urzędzie gminy właściwym na jego miejsce stałego zamieszkania w przypadku :
  • osób stale zamieszkujących na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały
  • osób stale zamieszkujących na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli ich adres zameldowania na pobyt stały
  • osób nigdzie niezamieszkujących przebywających stale na obszarze gminy.

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców wydaje wójt(burmistrz, prezydent miasta w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku.

Terminy czynności wyborczych związanych z realizacją uprawnień do udziału w głosowaniu:

do dnia 27 października 2014 r. (poniedziałek)

  • zgłaszanie przez wyborców niepełnosprawnych zamiaru głosowania korespondencyjnego

Zgłoszenie może być dokonane ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej. Powinno ono zawierać nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL wyborcy, oświadczenie o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców w danej gminie, oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie, a także wskazanie adresu stałego zamieszkania, na który ma być wysłany pakiet wyborczy.

Do zgłoszenia należy dołączyć kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności. Jeżeli zgłoszenia dokonano ustnie, wyborca musi odrębnie przekazać orzeczenie urzędowi gminy.

 do dnia 12 listopada 2014 roku ( środa )

  • składanie wniosków przez wyborców niepełnosprawnych o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zamieszkania

 Lokale dostosowane do potrzeb wyborców niepełnosprawnych mieszczą się w Raciborzu :

obwód nr

1/ Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 1 ul. Jordana 6 - 5

2/ Szkoła Podstawowa nr 15 ul. Słowackiego 48 - 10

3/ Szkoła Podstawowa nr 15 ul. Słowackiego 48 - 11

4/ Szkoła Podstawowa nr 18 wejście boczne ul. Ocicka 52 - 12

5/ Gimnazjum nr 3 ul. Żorska 2 - 13

6/ Szkoła Podstawowa nr 13 ul. Ks. Staszica 12 - 15

7. Gimnazjum nr 1 ul. Kasprowicza 4 -16

8.Zespół Szkół Ekonomicznych ul. Gimnazjalna 3 - 18

9/ Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego bud. A ul. Kozielska 19 - 19

10/ Szkoła Podstawowa nr 1 ul. Elżbiety 14 - 21

11/ Szkoła Podstawowa nr 1 ul. Cecylii 30 - 24

 

do dnia 7 listopada2014 r. ( piątek )

  • składanie wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której jest wpisany do rejestru wyborców.

Do wniosku należy dołączyć:

  • pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa
  • kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 75 lat;
  • kopię zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być pełnomocnikiem, jeżeli osoba ta nie jest ujęta w rejestrze wyborców w tej samej gminie co udzielający pełnomocnictwa

 

do dnia 12 listopada 2014 r. ( środa )

  • składanie przez wyborców wniosków o dopisanie ich do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania. Dopuszczalne wyłącznie na obszarze okręgu wyborczego dla jego stałego zamieszkania .

 

Jednocześnie informuję, że każdy wyborca może sprawdzić na pisemny wniosek czy został uwzględniony w spisie wyborców w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta ( pokój nr 5 ) w terminie od dnia 27 października 2014 do dnia 10 listopada 2014 roku w godzinach pracy Urzędu.

 

Wszelkie informacji dotyczące uprawnień wyborców związanych ze sporządzeniem spisu wyborców można uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Racibórz (pokój nr 5 i 15) lub pod numerem telefonu 32-7550615, 32-7550631.

do góry