Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP
Strona główna/Urząd/Aktualności/Wiadomości Urzędu Miasta/Remont ul. Opawskiej - szczegółowo

Remont ul. Opawskiej - szczegółowo

2009-11-18
"Poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej poprzez modernizację drogi gminnej w Raciborzu wraz z budową ścieżki rowerowej na odcinku od ulicy Jana Pawła II do ulicy Ocickiej na długości 895 m"

Projekt pn "Poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej poprzez modernizację drogi gminnej w Raciborzu wraz z budową ścieżki rowerowej na odcinku od ulicy Jana Pawła II do ulicy Ocickiej na długości 985 m" jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, Priorytetu VII- transport, Działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałania 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Koszt całkowity projektu to 2 888 869,15 PLN, zaś wartość dofinansowania wynosi 2 182 933,28 PLN, co stanowi 76% wartości inwestycji.

Projekt został przyjęty do dofinansowania Uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie dokonania wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie poddziałania 7.1.2. " Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową RPO WSL na lata 2007-2013"

Wykonawcą inwestycji, wyłonionym w ramach przetargu jest konsorcjum firm: Zakład Brukarski Remigiusz Trawiński i Eurovia Polska SA

W toku przeprowadzonej analizy otoczenia społeczno-gospodarczego projektu zidentyfikowano wstępnie dwie główne grupy problemów:
• problemy utrudnień w ruchu związany z dużym obciążeniem i niską jakością techniczną nawierzchni ulicy Opawskiej.
• problem bezpieczeństwa uczestników ruchu związany z mieszaniem się na przeciążonej ulicy Opawskiej ruchu samochodowego i rowerowego
Ponadto objęty projektem odcinek ul. Opawskiej, obsługuje ruch związany z lokalizacją w Raciborzu dużych zakładów przemysłowych: Rafako i Henkel. Jednocześnie jest częścią transgranicznego połączenia Gliwice – Racibórz – Opawa – Ołomuniec – Brno z intensywnym strumieniem ruchu drogowego. Biorąc to pod uwagę skutkuje to zaburzeniami płynności ruchu i stałym zagrożeniem wypadkami drogowymi, co doprowadziło do złego stanu technicznego drogi.

Celem bezpośrednim realizowanej inwestycji jest:
1. poprawa funkcjonalności ul. Opawskiej poprzez poprawę jej parametrów technicznych
2. poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, poprzez odselekcjonowanie ruchu rowerowego na odrębny pas
Przyczyni się to także do osiągnięcia celu pośredniego, jakim jest poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej.

Szczegółowe określenie i specyfikacja zakresu zamówienia:
Projekt polega na kompleksowej przebudowie ulicy Opawskiej w Raciborzu, na odcinku o długości
895 m, od ul. Jana Pawła II do ul. Ocickiej i obejmuje:
1. Gruntowną przebudowę jezdni ul. Opawskiej poprzez rozbiórkę obecnej nawierzchni i podbudowę, częściową przebudowę kanalizacji deszczowej, a następnie poprawienie koryta jezdni, ułożenie w nim nowych warstw podbudowy, warstwy wiążącej i warstwy ścieralnej, ułożenie krawężników i umieszczenie właściwego oznakowania poziomego i pionowego.
2. Przebudowanie chodnika lewostronnego na całym odcinku poprzez rozbiórkę chodnika istniejącego, wykonanie robót ziemnych, warstw podbudowy i warstwy ścieralnej z kostki brukowej betonowej.
3. Wybudowanie i odpowiednie oznakowanie ciągu rowerowo - pieszego po prawej stronie ulicy Opawskiej.


Transgraniczny kontekst społeczno-gospodarczy projektu:
Niniejszy projekt oprócz znaczenia ściśle lokalnego ma także znaczenie transgraniczne dla usprawnienia komunikacji polsko-czeskiej w obrębie rejonu Raciborsko-Opawskiego.
Racibórz i Opawa są miastami niemal identycznej wielkości (Racibórz-58 tys. ludności, Opawa 59,8 tys.). Położenie przygraniczne tworzy naturalne warunki do jak najściślejszej współpracy transgranicznej we wszystkich aspektach życia społecznego i gospodarczego.
Odległość drogowa pomiędzy tymi ośrodkami wynosi 34 km, czas przejazdu to ok. 40 min. Oba miasta współpracują oficjalnie na poziomie samorządów: umowa partnerska została podpisana 1 czerwca 1991 r. w Opawie. Połączenie drogowe między nimi to część tranzytowej trasy Gliwice – Brno, znaczenie gospodarcze tej trasy powinno rosnąć. Po obu stronach granicy mamy nie tylko ośrodki przemysłowe o istotnym potencjale, ale także tereny turystyczne o potencjalnej atrakcyjności w skali europejskiej.

Pomiar ruchu i wyliczenie SDR
Pomiar ruchu na odcinku, którego dotyczy projekt, był wykonywany zgodnie z zaleceniami zawartymi w "Zasadach przeprowadzania pomiarów ruchu i obliczania średniego dobowego ruchu na drogach powiatowych i gminnych". Pomiary zostały wykonane w ciągu dwóch dni roboczych: 6 maja (wtorek) i 7 maja (środa) 2008 roku. Pomiar prowadzony był w przekroju drogi, bez podziału na kierunki w punkcie pomiarowym o pikietażu: KM 0+730. Pomiar był prowadzony przez dwuosobowy zespół, metodą zliczenia ręcznego na arkuszach pomiarowych w przedziałach jednogodzinnych.

Prognoza ruchu:
Na analizowanym odcinku SDR wynosi 8683 pojazdów na dobę (a więc bardzo zdecydowanie przekracza 2,5 tysiąca pojazdów na dobę) do skonstruowania prognozy ruchu zgodnie z zaleceniami GDDKiA została użyta metoda prognozowania na drogach wojewódzkich. GDDKiA podaje współczynniki dla przeliczenia natężenia ruchu poszczególnych kategorii pojazdów w kolejnych latach. Współczynnik dla całego strumienia pojazdów jest zmienny i wynosi: 1,039 w latach 2008-2010, 1,032 w latach 2011-2015, 1,029 począwszy od roku 2016. Odpowiednio dla samochodów dostawczych: 1,029 w latach 2008-2010, 2,025 w latach 2011-2015, 1,022 począwszy od roku 2016.
SDR rowerów średnio w roku bazowym wynosi na projektowanym odcinku drogi 313 pojazdów przeliczonych na dobę .

Dzięki realizacji projektu znacznie polepszą się rónież warunki dla społeczności Raciborza poprzez:
• zwiększenie przepustowości ruchu kołowego, zmniejszenie wypadków i zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych
• usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej
• remont przyczyni się również (w dłuższym okresie czasu) do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza poprzez poprawę stanu nawierzchni jezdni i zwiększenie płynności ruchu
• oznakowanie poziome i pionowe podniesie standard widoczności i czytelności ruchu drogowego
• poprawę bezpieczeństwa ruchu, odselekcjonowanie ruchu pieszych i rowerzystów od ruchu samochodów

Inwestycja będzie miała także pozytywny wpływ na ochronę środowiska. Poprzez budowę ścieżki rowerowej jest zgodna z europejską polityką horyzontalną ochrony środowiska, co wiąże się z technicznym ułatwieniem ruchu drogowego w miastach, jako najbardziej proekologicznej formy transportu indywidualnego.
Zmodernizowana droga gminna przyczynia się do poprawy jakości skomunikowania terenów przemysłowych Raciborza (w szczególności Fabryki Kotłów RAFAKO S.A. oraz zakładów Henkel Polska) z drogą krajową nr 45.

do góry