Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP
Strona główna/Urząd/Aktualności/Wiadomości Urzędu Miasta/Porozumienie w sprawie drogi Racibórz-Pszczyna podpisane

Porozumienie w sprawie drogi Racibórz-Pszczyna podpisane

Na zdjęciu M. lenk, prezydent Raciborza i A. Matusiewicz, marszałek woj. śląskiego

25 października w raciborskim magistracie podpisano porozumienie w sprawie powierzenia Miastu Racibórz prowadzenia budowy drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku od gminy Rudnik do Rybnika, jako nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr 935.

Projekt porozumienia powstał m.in. na podstawie umowy o współpracy, która w lutym tego roku została podpisana pomiędzy władzami Raciborza i gmin po terenie których ma przebiegać przyszła droga.

- O obwodnicy Raciborza mówi się od wielu lat. Nie tylko pomoże samemu miastu, ale też zapewni dobrą komunikację przez Rybnik aż do Pszczyny - mówił prezydent Raciborza Mirosław Lenk. - Bardzo się cieszę że, województwo przyjęło budowę drogi do swojego planu strategicznego, jest projektem największym na terenie województwa i jednym z dwóch kluczowych w subregionie zachodnim na realizację, których województwo będzie się starać o finansowanie w następnej perspektywie unijnej 2014-2020 - mówił prezydent Lenk.

Miasto będzie odpowiedzialne za przygotowanie całej dokumentacji obejmującej m.in. projekt inwestycji, studium wykonalności oraz ocenę oddziaływania na środowisko. Dokumentacja - jak mówił prezydent - ma być gotowa w 2015 roku. Szacowany koszt budowy tego 25-kilometrowego odcinka to nawet 1 mld zł. Droga będzie przebiegać od gminy Rudnik przez Racibórz, Kornowac, Gaszowice, Lyski i Rydułtowy do ul. Sportowej w Rybniku.

- Rybnik swój fragment realizuje na drodze miejskiej, ze środków własnych. W Raciborzu trasa będzie przebiegać drogą wojewódzką, więc głównym beneficjentem środków będzie województwo śląskie, my zaś będziemy realizatorem - wyjaśnił prezydent Mirosław Lenk.

Marszałek Województwa Śląskiego Adam Matusiewicz zapewniał, że droga Racibórz-Pszczyna będzie realizowana w przyszłym okresie finansowania unijnego jako projekt kluczowy.

- Zależy nam, by wraz z początkiem programowania, czyli w 2014 roku przystąpić już do prac budowlanych. Chcemy uniknąć sytuacji, które miały miejsce w poprzednim okresie, kiedy to w 2006 roku wiele kluczowych zadań nie było formalnie przygotowanych. Teraz chcemy zrobić to szybciej - mówił marszałek Matusiewicz.

Trasa Racibórz-Pszczyna oraz Droga Główna Południowa będą największymi inwestycjami realizowanymi w województwie w kolejnym okresie finansowania unijnego. - W pozostałych samorządach pewnie nie będziemy zbyt lubiani, bo większość pieniędzy drogowych będzie wydatkowana właśnie tutaj - żartował marszałek. - Droga od samego początku powinna być drogą krajową, ale najwyraźniej ktoś kiedyś postawił w tym miejscu kreskę decydując, że będzie drogą wojewódzką. Jestem jednak pewien, że za parę lat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie nam jej bardzo zazdrościła - mówił Adam Matusiewicz.

Koszt przygotowania dokumentacji budowy drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Rudnik-Rybnik to 5 mln zł. Największą część kosztów, bo 65 proc. pokryje Samorząd Województwa Śląskiego, pozostałą część zapewni Miasto Racibórz, działając w imieniu pozostałych gmin. Jeszcze w tym roku Miasto przewiduje wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej. Jej podstawę będzie stanowiła opracowana w 2007 roku koncepcja programowo-planistyczna wykonana na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego.

do góry