Marszałek o budowie drogi Racibórz-Pszczyna
29 kwietnia na Zamku Piastowskim odbyło się spotkanie Marszałka Województwa Śląskiego Mirosława Sekuły z przedstawicielami samorządów subregionu zachodniego. Dyskusja poświęcona była omówieniu przygotowań regionu do kolejnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 a w szczególności projektom dotyczącym dróg: Południowej i Racibórz-Pszczyna.
Samorządowcy pytali marszałka o losy projektu budowy drogi Racibórz – Pszczyna i powody zdjęcia jej z listy projektów przewidzianych do realizacji w ramach RPO WŚL na lata 2014–2020?
Marszałek województwa wyjaśnił, że nie zamierza wygaszać porozumień podpisanych przez jego poprzednika – Adama Matusiewicza. - Wszystko co zostało wcześniej podpisane obowiązuje. Nic nie trafiło do kosza, bez względu na osobę marszałka nie ma problemu z finansowaniem drogi Racibórz-Pszczyna. Województwo zobowiązało się do budowy drogi od Rudnika po Rybnik i porozumienie spisane w Raciborzu jak najbardziej obowiązuje - powiedział Mirosław Sekuła.
Przypomnijmy, 25 października w raciborskim magistracie podpisano porozumienie w sprawie powierzenia Miastu Racibórz prowadzenia budowy drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku od gminy Rudnik do Rybnika, jako nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr 935. Projekt porozumienia powstał m.in. na podstawie umowy o współpracy, która w lutym 2012 roku została podpisana pomiędzy władzami Raciborza i gmin po terenie których ma przebiegać przyszła droga. Wówczas były marszałek zapewniał, że droga Racibórz-Pszczyna będzie realizowana w przyszłym okresie finansowania unijnego jako projekt kluczowy.
Marszałek Mirosław Sekuła wytłumaczył dlaczego droga Racibórz-Pszczyna w pełnym zakresie przeniesiona została na listę rezerwową RPO WŚL
- By nikt o niej nie zapomniał. Realizacja projektów budowy drogi Racibórz-Pszczyna oraz Drogi Głównej Południowej to kwoty prawie miliarda złotych, a środki które spłyną dla całego województwa to 2,6 miliarda złotych. Województwo ma problemy finansowe. Niemożliwe byłoby wpisanie dwóch tak dużych inwestycji drogowych na listę RPO dla całego województwa. Jak będzie projekt to będziemy myśleli o sfinansowaniu. Na razie nie wiemy skąd, ale z RPO pieniędzy nie starczy. Musimy tę drogę wykonać, zaczniemy od mniejszych prac- zaznaczył Sekuła.
Prezydent Mirosław Lenk zabierając głos podczas spotkania odniósł się do zapisów map województwa śląskiego podkreślając, że Racibórz jest jedynym miastem powiatowym nie skomunikowanym ze Śląskiem.
Zaznaczył, że na terenie powiatu raciborskiego swoje zakłady mają spółki giełdowe, które nie mają dostępu do autostrady ani do dróg ekspresowych. – Występuje tu wyczerpanie przekrojów parametrów drogi. Według opracowań Zarządu Dróg Wojewódzkich nasilenie połączeń waha się między 12 – 21 tysięcy pojazdów na dobę – mówił w swoim wystąpieniu prezydent Mirosław Lenk.
Winą obarczył województwo śląskie za brak dokumentacji dla drogi Racibórz- Pszczyna i jakichkolwiek działań planistycznych. – Gdyby nie mobilizacja gmin, partycypacja w kosztach i ich zgoda na przyjęcie przez Racibórz roli lidera projektu - po stronie którego będzie przygotowanie dokumentacji, bylibyśmy na początku lat 90-tych. Miasto Racibórz już 10 lat temu gotowe było do przygotowania niezbędnej dokumentacji. – Jakim prawem Zarząd Województwa decyduje o tym, że subregion zachodni kończy się na Rybniku i w perspektywie do 2020 roku inne gminy nie mają szans na połączenia komunikacyjne?
- Perspektywa dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014-2020 to zapewne ostatnia szansa dotacji unijnych do budowy dróg. Jak zatem Zarząd Województwa wyobraża sobie strategię rozwoju dróg po 2020 roku – pytał prezydent Raciborza.
Mieszkańcy subregionu zachodniego, zwłaszcza jego południowo- zachodniej części nie zgadzają się na dalszą marginalizację dawnej stolicy Górnego Śląska i powiązanych z nią obszarów województwa. Prezydent Raciborza zażądał od marszałka zdecydowanych kroków zmierzających do przywrócenia drogi Racibórz – Pszczyna na pierwsze miejsce listy podstawowej projektów dofinansowanych w perspektywie UE 2014-2020.
Droga Racibórz – Pszczyna ma przebiegać od gminy Rudnik przez Racibórz, Kornowac, Gaszowice, Lyski i Rydułtowy do ul. Sportowej w Rybniku. Trasa Racibórz-Pszczyna oraz Droga Główna Południowa są największymi inwestycjami realizowanymi w województwie. .
Koszt przygotowania dokumentacji budowy drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Rudnik-Rybnik to 5 mln zł. Największą część kosztów, bo 65 proc. Ma pokryć Samorząd Województwa Śląskiego, pozostałą część zapewni Miasto Racibórz, działając w imieniu pozostałych gmin.
Dalszy ciąg rozmów na temat realizacji drogi Racibórz-Pszczyna z udziałem Henryka Siedlaczka- posła na Sejm RP, Adama Zdziebły, wiceministra Rozwoju Regionalnego, Mirosława Sekuły – marszałka Województwa Śląskiego, Ewy Lewandowskiej – radnej Sejmiku Województwa Śląskiego, Tadeusza Wojnara – przewodniczącego Rady Miasta Racibórz i Mirosław Lenka – prezydenta Raciborza miał miejsce w urzędzie miasta.