Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP

Halinkę czeka lifting

 

Lokomotywa TW – 53, zwana popularnie „Halinką”, stanowi jeden z symboli Raciborza. To polski parowóz tendrzak produkowany w latach 1953 – 54. Powstało jedynie 20 sztuk pojazdów tego typu. Długość lokomotywy wynosi ponad 9 metrów, ma ona szerokość 2,8 metra oraz wysokość 3 metrów. Parowóz na torze poziomym mógł rozpędzić się do prędkości 15 kilometrów na godzinę i mógł ciągnąć wagony o masie, bagatelka, 137 ton. Przez wiele lat „Halinka” stała na Placu Dworcowym pełniąc funkcję dekoracyjną. Niestety, ten stan rzeczy naraził ją na naturalną w tych warunkach korozję. Z tego powodu magistrat podjął decyzję o remoncie tego ważnego dla mieszkańców obiektu.

Remont będzie przeprowadzony w dużej mierze w oparciu o czynnik społeczny, w pracę nad przywróceniem „Halince” dawnego wyglądu zaangażowało się kilka raciborskich firm – m.in. Przedsiębiorstwo Majnusz, RAFAKO,, EL-BIS, ROMIS, GREMAKS, MR-STER oraz PKP PLK oddział w Raciborzu. „Halinka” jeszcze w tym roku opuści swoje lokum przy dworcu kolejowym i zostanie przewieziona na miejsce remontu. Z uwagi, że jest to bardzo ciężki obiekt – waży ponad 32 tony – będzie konieczne wykonanie specjalnego torowiska. Torowisko to zostanie umieszczone ciężarówce, na której parowóz zostanie przetransportowany na miejsce remontu. Wraz z lokomotywą wyremontowany zostanie również semafor towarzyszący od lat ciuchci.

Prace remontowe parowozu będą polegały m.in. na oczyszczeniu, konserwacji i naniesieniu powłok lakierniczych, uzupełnieniu stalowego poszycia, podłóg i wymianą jego skorodowanych elementów, uzupełnieniem takich brakujących elementów jak: szkła ochronne, odbłyśniki reflektorów i założeniem nowej sieci elektrycznej. Prace zostaną wykonane na terenie raciborskich zakładów. W kosztach remontu będzie partycypować Miasto Racibórz i raciborskie firmy.

do góry