Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP

Asystenci rodziny

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło wyniki konkursu na zatrudnienie asystenta rodziny. Spośród 664 gmin, które złożyły ofertę w konkursie, do otrzymania dotacji w ramach programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej „Asystent rodziny 2012” zakwalifikowanych zostało 607 gmin, których oferty spełniły formalne i merytoryczne warunki konkursu. Racibórz znalazł się na liście gmin które otrzymają dotację. Przyznana przez Ministerstwo kwota to 30.441,60 zł. Asystentów zatrudni Ośrodek Pomocy Społecznej. Stanowi ona 70 % całości zadania, gdyż tak stanowiły warunki konkursu. Wymagany wkład własny był określony przez Ministerstwo na poziomie 30 %.

Zgodnie z Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych może być przydzielony asystent rodziny.

Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
  2. opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
  5. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
  6. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
  7. wspieranie aktywności społecznej rodzin,
  8. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  9. udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
  10. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
  11. udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
  12. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
  13. prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
  14. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
  15. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 ust. 1,
  16. monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
  17. sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
  18. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
  19. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, powołanych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

 

 

 

 

do góry