Śląski Kurator Oświaty pozytywnie zaopiniował zamiar likwidacji Gimnazjum nr 4 oraz SP 11
Kurator opinując pozytywnie zamiar likwidacji SP 11 i Gimnazjum 4, wziął po uwagę dane demograficzne z których wynika, że liczba uczniów w szkołach maleje. Wziął tez pod uwagę spadek kosztów kształcenia, brak problemu zmianowości, polepszenie warunków nauki, odległość między budynkami obu szkół, a w przypadku podstawówki możliwość kontynuacji przez ucznów nauki j. niemieckiego jako ojczystego.
Miasto Racibórz w związku z projektowaną likwidacją Szkoły Podstawowej nr 11 i Gimnazjum nr 4 zamierza osiągnąć oszczędności finansowe pozwalające zniwelować 9 milionowy deficyt pomiędzy subwencją a kosztami prowadzenia szkół podstawowych i gimnazjów w gminie. Gwałtowny i coroczny spadek liczby uczniów powoduje, ze dochody własne otrzymywane z MEiN-u realnie maleją i pokrywają zaledwie 66% wydatków na bieżące prowadzenie szkół bez inwestycji i remontów.
W ubiegłym roku resort oświaty rozpatrzył negatywnie wniosek Gminy Racibórz o zwiększenie subwencji z tytułu zwiększenia zadań szkolnych, uzasadniając odmowę tym, że pomimo wzrostu niektórych zadań od września 2005 roku zmniejszyła się liczba dzieci, w raciborskich szkołach podstawowych i gimnazjach o 440 uczniów.
Budynki, w których obecnie funkcjonują gimnazja Nr 4 i 5 oraz szkoły podstawowe nr 11 i 15 oddalone są od siebie o około 450 m. Po planowanych zmianach, przy ulicy Opawskiej pozostanie gimnazjum, zaś przy ulicy Słowackiego szkoła podstawowa.
Planowane połączenie szkół pozwoli w 2007 roku na ograniczenie wydatków rzędu 1 mln 100 tys. zł., a w 2006 roku ograniczenie wydatków można szacować na 350 tysięcy złotych.
Przewiduje się, że po połączeniu G4 i G5 ogólna liczba godzin nauczycielskich w stosunku do roku szkolnego 2005/2006 zmniejszy się o 140, w tym liczba godzin dydaktycznych o 91. Natomiast po połączeniu SP 11 i SP 15 od roku szkolonego 2006/2007 liczba godzin zmniejszy się o blisko 297 ( w tym 172 dydaktycznych).
Nie przewiduje się również problemu z pracą dla nauczycieli.