Projekty i inwestycje unijne
  • Język migowy
  • BIP
Strona główna/Rewitalizacja/Aktualności/Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Racibórz do roku (..)

Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Racibórz do roku 2030

2022-01-13

Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Racibórz do roku 2030

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, że Miasto Racibórz przystąpiło do prac nad Gminnym Programem Rewitalizacji!

Najważniejsze rzeczy dotyczące rewitalizacji:

1. Zasady oraz tryb przygotowania, prowadzenia i oceny rewitalizacji określa ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. W oparciu o zapisy ustawy jest przygotowywany i wdrażany Gminny Program Rewitalizacji dla Miasta Racibórz do roku 2030.

2. REWITALIZACJA stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.

3. INTERESARIUSZE procesu rewitalizacji to: mieszkańcy, właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, zarządcy nieruchomościami (m.in. wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, TBS-y), firmy, organizacje pozarządowe i grupy nieformalne, władze lokalne i jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego.

4. PARTYCYPACJA SPOŁECZNA ma bardzo istotne znaczenie w przygotowywaniu i wdrażaniu programu rewitalizacji. Spotkania, warsztaty, czy badania ankietowe mają na celu poznanie potrzeb interesariuszy, inicjowanie wspólnych działań, wypracowywanie konsensusu oraz wspólną pracę nad dokumentem Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Racibórz do roku 2030.

5. OBSZAR ZDEGRADOWANY I OBSZAR REWITALIZACJI:

  • OBSZAR ZDEGRADOWANY to obszar w którym na podstawie diagnozy stwierdzono stan kryzysowy w pierwszej kolejności ze względu na koncentrację negatywnych zjawisk społecznych, które często współistnieją z problemami gospodarczymi, środowiskowymi, przestrzenno-funkcjonalnymi i technicznymi. Obszar zdegradowany może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic.
  • OBSZAR REWITALIZACJI to obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację. Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30% liczby mieszkańców gminy. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic.

6. GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI (GPR) przygotowuje się dla wyznaczonego obszaru rewitalizacji. W GPR określa się m.in.: cele rewitalizacji, przedsięwzięcia rewitalizacyjne, narzędzia wspierające proces rewitalizacji, szacunkowe ramy finansowe oraz źródła finansowania, sposoby monitorowania i oceny programu rewitalizacji.

  • GPR jest dokumentem spójnymi z innymi dokumentami strategicznymi, planistycznymi i operacyjnymi w gminie.
  • GPR umożliwia wykorzystanie instrumentów rewitalizacji zapisanych w ustawie o rewitalizacji.
  • GPR umożliwia interesariuszom ubieganie się o zewnętrzne źródła finansowania projektów, w szczególności krajowe środki publiczne oraz środki Unii Europejskiej.

 PRZEDSTAWIAMY WYKONAWCĘ

Za wykonanie Gminnego Programu Rewitalizacji odpowiedzilna jest firma InnoCo sp. z o.o., która ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu analogicznych dokumentów. W związku z tym, że InnoCo było odpowiedzialne za opracowanie Strategii Rozwoju Miasta Racibórz do roku 2030, pewne jest, że GPR będzie z nią kompatybilny. Znając tryb pracy firmy oraz jej zaangażowanie, jesteśmy przekonani, że firma InnoCo jest najlepszym wyborem.

Poniżej przedstawiamy Zespół:

dr Marcin Baron – współzałożyciel InnoCo, firmy doradczej specjalizującej się w zagadnieniach rozwoju gospodarczego oraz pracownik Katedry Badań Strategicznych i Regionalnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w tematyce powiązań innowacyjności z terytorium. Zajmuje się zastosowaniami narzędzi zarządzania strategicznego do programowania polityki. Posiada duże doświadczenie wdrożeniowe. Działa jako doradca władz publicznych. Współtworzy, niejednokrotnie jako wiodący moderator, strategie i programy – głównie rozwoju gospodarczego – dużych i średnich polskich miast oraz regionów. Pełnił funkcję konsultanta ds. (przyjętej w 2021 r.) Regionalnej Polityki Miejskiej Województwa Śląskiego. Równolegle moderował prace nad strategią Raciborza i uczestniczył w pracach nad przygotowaniem raciborskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości. Animuje współpracę między samorządami lokalnymi – przewodził m.in. pracom nad pierwszą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego oraz był współautorem Programu Działań Strategicznych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, uzgodnionego na pierwsze lata jej działalności. Jest członkiem International Society for Professional Innovation Management oraz European Regional Science Association, a także Zespołu Zadaniowego Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN ds. zintegrowanej polityki rozwoju Polski i Europy. Często udziela komentarzy dotyczących gospodarki miejskiej i regionalnej w mediach.


dr Piotr Gibas – pracownik Katedry Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Był zaangażowany w tworzenie programów rewitalizacji m.in.: Chorzowa, Jaworzna i Katowic. Członek zarządu Towarzystwa Urbanistów Polskich oddział śląski na kadencję 2021-2024 oraz członek Komisji Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska Polskiej Akademii Nauk oddział w Katowicach (od 2011). Autor i współautor blisko 75 publikacji naukowych prezentujących możliwości interpretacyjne metod ilościowych m.in. w zakresie analizy pozycji konkurencyjnej, dostępności przestrzennej, delimitacji przestrzennej oraz decyzji lokalizacyjnych. Wykonawca i współwykonawca prawie 60 różnych projektów, analiz i prac diagnostycznych opracowanych na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego (w tym miast dużych miast i urzędów marszałkowskich) oraz podmiotów gospodarczych. Brał udział w 6 grantach badawczych i ponad 35 projektach badawczych finansowanych ze źródeł publicznych, w tym był kierownikiem 5 (m. in. trzech z zakresu analizy, modelowania i prognozowania rozwoju zabudowy mieszkaniowej).


mgr Agnieszka Majorek - pracowniczka Katedry Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, analityczka danych przestrzennych (GIS), urbanistka, inicjatorka działań partycypacyjnych, certyfikowana facylitatorka warsztatów P4R, członkini Towarzystwa Urbanistów Polskich (w latach 2015-2021 członkini zarządu oddziału śląskiego), wieloletnia współpracowniczka Fundacji Napraw Sobie Miasto. Członkini zespołów opracowujących programy rewitalizacji (m.in. Żywca, Brzeszcz, Baranowa Sandomierskiego) a także osoba związana z włączaniem mieszkańców w procesy planistyczne (np. projekty rewitalizacji, uchwalanie mpzp, budżety obywatelskie, konstruowanie wytycznych do konkursów urbanistycznych) m.in. w Bytomiu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Bochni, Janowie, Mysłowicach, Rybniku.

 

dr Adam Polko – pracownik Katedry Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Autor bądź współautor programów rewitalizacji m.in.: Dąbrowy Górniczej, Chorzowa, Rudy Śląskiej, Bytomia, Siemianowic Śląskich. W latach 2010-2020 członek Rady Inwestycyjnej Funduszu JESSICA w województwie śląskim. Od 2017 roku członek Rady Inwestycyjnej dla instrumentów finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. W latach 2016-2018 przewodniczył Komitetowi ds. Rewitalizacji w Dąbrowie Górniczej. W latach 2016-2021 kierownik projektu naukowego pt. „Ekonomia miejskich dóbr wspólnych” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

do góry